Через російську агресію, 2023 рік, як і попередній, був для "Укрзалізниці" роком виживання,  а не розвитку. Разом з тим, згідно даних, які компанія презентувала учасникам ринку, в минулому році "Укрзалізниці" вдалося вийти на чистий прибуток в сумі 5,2 млрд грн. Це не 7 млрд грн, які керівництво компанії прогнозувало ще в грудні, але краще за 9,6 млрд грн чистого збитку в 2022 році. Стабілізація фінансового стану, очевидно, і стала ключовим досягненням АТ УЗ за підсумками 2023 року.

Цьому здобутку, безумовно, сприяла зовнішня допомога у вигляді кредитного та грантового фінансування. Так, якщо в 2022 році обсяг кредитів склав 249 млн євро, а грантів - 28 млн євро, то в 2023-му ці показники склали відповідно 238 млн євро і 376 млн євро.

Також варто нагадати, що ще в середині 2022 року вантажні залізничні тарифи були підвищені відразу на 70%. Коефіцієнти були підвищені для всіх видів вантажів, і це мало визначальний вплив на доходні надходження компанії.

Щодо обсягів вантажних перевезень, то, на жаль, показник 2023 року (148 млн т) виявився навіть дещо нижчим за 2022-й (151 млн т) - за рахунок того, що в 2022 році УЗ встигла відпрацювати зі звичними довоєнними показниками вантажообігу. Проте вантажна база отримала потужний драйвер для зростання після часткового розблокування портів для всіх видів вантажів - в жовтні-грудні 2023 року були зафіксовані рекордні обсяги перевезень за весь період військового вторгнення.

Позитивна динаміка була продовжена і в січні 2024 року, коли було перевезено понад 14 млн т вантажів. На цьому фоні, офіційний прогноз вантажної бази на 2024 на рівні 152 млн т виглядає занадто консервативним, оскільки ринок має значний потенціал для зростання в таких сегментах як перевезення зернових, мінбудматеріалів, вугілля та руди.

В 2024 році АТ УЗ планує збільшити обсяги капінвестицій в два рази, до 38 млрд грн, з яких 5,1 млрд грн, зокрема, мають направити на розбудову прикордонних переходів. Настільки амбітні плани викликають певні сумніви щодо їх реалістичності на фоні показників минулого року. Так, в 2023 році УЗ спромоглася освоїти лише 19,3 млрд грн капітальних інвестицій, з яких на оновлення інфраструктури було скеровано 10,2 млрд грн, на сектор пасажирських перевезень - 3,3 млрд грн, на локомотивне господарство - 2,4 млрд грн, вагонне господарство - 1,6 млрд грн.   

Вантажні залізничні перевезення: підсумки 2023 та плани на 2024 рік